I. Innowacyjne środki transportu
- Optymalizacja środków transportu poprzez redukcję masy i rozmiarów przy zachowaniu funkcjonalności (zmniejszenie energochłonności i emisji zanieczyszczeń, materiałochłonności, zwiększanie sprawność).
- Intermodalność środków transportu, w tym dyfuzja rozwiązań technicznych i technologicznych pomiędzy systemami transportowymi.
- Infrastruktura do eksploatacji i, w tym komunikacji (I2V) innowacyjnych środków transportu.
- Modułowa budowa środków transportu, w tym wymiana jednostek napędowych.
- Specjalne i specjalizowane środki transportu, w tym jednostki bezzałogowe.
- Środki transportu zasilane alternatywnymi źródłami energii wraz z infrastrukturą do ich obsługi.
- Autonomiczne środki transportu.
- Pojazdy i technologie transportu kolei próżniowych KNC, w szczególności związane z: budową kapsuł oraz ich systemami, technologiami związanymi z zasileniem i napędem kapsuł, technologiami dotyczącymi systemów zawieszenia kołowego dedykowanego do poruszania się w środowisku o obniżonym ciśnieniu
- Alternatywne napędy i źródła zasilania w transporcie, w tym indukcyjne bezstykowe systemy przekazywania energii do środków transportu.
- Napędy wykorzystujące OZE i źródła energii z odpadów oraz biopaliw, a także paliw neutralnych dla klimatu (w tym wodór pozyskiwany dzięki OZE), jak również napędy elektryczne (także w układach hybrydowych).
- Innowacyjne systemy i komponenty przetwarzania, w tym odzysku i magazynowania energii.
- Optymalizacja i poprawa konstrukcji i funkcjonalności podzespołów w środkach transportu.
- Innowacyjne systemy recyklingu, odzysku i utylizacji.
- Innowacyjne systemy redukcji szkodliwych emisji.
- Opracowanie i rozwój systemów bezpieczeństwa dla środków transportu.
- Innowacyjne elementy wyposażenia środków transportu.
- Systemy biomechaniczne w elementach wyposażenia środków transportu.
- Innowacyjne systemy retrofittingu istniejących pojazdów w kierunku pojazdów zeroemisyjnych.
- Środki organizacyjne i techniczne, umożliwiające realizację preferencji dla transportu zbiorowego i ekologicznych środków transportu.
- Środki organizacyjne i techniczne, umożliwiające rozwój transportu drogowego towarów.
- Rozwój inteligentnych systemów transportowych, w tym m.in. transportu modalnego oraz optymalnego zarządzania energią.
- Inteligentne proekologiczne systemy zarządzania dostępem do stref chronionych.
- Inteligentne systemy zarządzania bezpieczeństwem ruchu w transporcie.
- Systemy komunikacji środka transportu z otoczeniem.
- Systemy minimalizujące oddziaływanie środków transportu na otoczenie, w tym systemy i technologie oceny oddziaływania środków transportu na zdrowie i bezpieczeństwo.
- Innowacyjne materiały metalowe.
- Innowacyjne materiały polimerowe.
- Innowacyjne materiały kompozytowe.
- Innowacyjne pokrycia oraz powłoki.
- Innowacyjne materiały hybrydowe, w tym blachy organiczne lub struktury bioniczne.
- Innowacyjne materiały na bazie surowców wtórnych.
- Innowacyjne materiały eksploatacyjne, w tym niskoemisyjne nośniki energii.
- Modyfikacja oraz budowa nowych linii technologicznych i systemów produkcyjnych środków transportu, komponentów i części, w tym recyklingu.
- Innowacyjne systemy projektowania i oceny jakości w zakresie: metod, technik, infrastruktury pomiarowej i procedur dotyczących kontroli jakości (technicznej) na wszystkich etapach produkcji oraz gotowych wyrobów, w tym oceny ich właściwości funkcjonalnych z wykorzystaniem nowoczesnych technik pomiarowych.
- Innowacyjne systemy zarządzania logistyką i łańcuchem dostaw.
- Innowacyjne systemy zarządzania wiedzą i przepływem informacji w przedsiębiorstwach.
- Innowacyjne metody ograniczania wpływu procesów produkcyjnych na środowisko.
- Innowacyjne technologie produkcji, w tym technologie łączenia, modelowania i obróbki.
- Innowacyjne techniki wspomagania organizacji produkcji, w tym techniki wirtualnej rzeczywistości (augmented reality) w procesach technologicznych, szkoleniowych, utrzymania ruchu.